Beterlerenschaatsen.nl

Veelgestelde vragen

Wat kan ik tegen blaren doen?

Blaren zijn meestal het gevolg van wrijving. Deze wrijving kan optreden bij onder andere het bewegen van de voet in de schoen of bij schoenen die qua pasvorm niet optimaal zijn.
Door een stukje sporttape over het aangedane gebied te plakken kun je klachten beperken. Daarnaast is het aan te bevelen te onderzoeken of de schaatsschoen ruwe oppervlakken heeft. Deze kunnen worden opgeheven door middel van een stukje plakband met gladde buitenkant.

Kan ik zelf ook leren schaatsen slijpen of moet ik naar de specialist?

In tegenstelling tot het slijpen van de juiste ronding is het slijpen van schaatsen om ze scherp te maken voor iedereen te doen. Je hebt hiervoor een slijptafel en een aantal stenen nodig.
Het voordeel van zelf schaatsen slijpen is dat je altijd op goed materiaal kunt rijden zonder van iemand afhankelijk te zijn. Voor iedere wedstrijd is het gewenst de schaatsen op scherpte te controleren. Meestal is het zinvol ze nog even te slijpen.

Waarom moet ik de zijwaartse afzet maken terwijl ik naar voren beweeg?

Een schaatser die op snelheid is gekomen, heeft vaak een dergelijke snelheid dat een afzet naar achteren niet bijdraagt om de snelheid te onderhouden of te verhogen. Die afzet zijn we onder andere gewend tijdens het wandelen en het hardlopen.
Middels een zijwaartse afzet is de snelheid wel te onderhouden of te verhogen. Alleen vanuit stilstand, onder andere de start, wordt er kortdurend naar achteren afgezet om vervolgens steeds meer de zijwaartse afzet op te zoeken.

Wat wordt bedoeld met ‘je rijdt met vleugeltjes’?

Het rijden met ‘vleugeltjes’ wil zeggen dat de rijder in de schaatshouding met de handen op de rug zijn ellebogen heft. Hierdoor is naast meer luchtweerstand de kans groot dat de rug ‘hol’ wordt getrokken waardoor een zijwaartse afzet minder wordt uitgevoerd. Zowel van boven naar beneden als van links naar rechts loopt de rug rond bij de juiste schaatshouding. Het heffen van de ellebogen is daarom ongewenst. De onderstaande houding is dus ongewenst.

Waarom moet ik in de bocht naar binnen hangen?

Bij het ingaan van de bocht heeft het lichaam door de centrifugale kracht de neiging om naar buiten te bewegen. Dit is te voorkomen door te gaan hangen naar de binnenkant van de bocht. Bij hogere snelheden neemt dit hangen toe. Ter vergelijking met motorraces is het gaan hangen in de bocht absolute voorwaarde om zoveel mogelijk snelheid te behouden.

Soms hoor ik dat ik aan het telgangen ben, wat wordt hiermee bedoeld?

Zowel in het dagelijks leven tijdens het lopen als tijdens het schaatsen is een juiste beweging van de armen/schoudergordel gewenst om hierdoor zo effectief mogelijk te bewegen.
In de praktijk zullen de linkerarm en het rechterbeen en de rechterarm en het linkerbeen zo samenwerken dat ze beiden tegelijk naar voren worden geplaatst. Gebeurt dit niet en gaan linkerbeen/linkerarm of rechterbeen/rechterarm tegelijk naar voren, spreekt men over een telganger. Deze combinatie voelt nogal onnatuurlijk aan. Tijdens het schaatsen is dit een ineffectieve manier van bewegen.

Wat wordt met de ronding van de schaats bedoeld, kan ik dat zelf testen?

Met de ronding van de schaats wordt het enigszins rondlopen van het glij-ijzer bedoeld, gezien vanaf de zijkant. Met het blote oog is dit niet gemakkelijk te zien.
Hoe ronder het ijzer loopt des te gemakkelijker is de schaats wendbaar, maar is hierdoor wel minder stabiel. Dit kun je bijvoorbeeld vergelijken met ijshockeyschaatsen.
Ideaal voor langebaanschaatsers en toertochtrijders is een ronding van 20 tot 22 meter. Dat wil zeggen dat het ijzer te vergelijken is met een koorde van een cirkel met een straal van 20 tot 22 meter. De ronding is te testen met een rij, die op maat is gemaakt met een vaste ronding en een afwijking vrij snel duidelijk maakt.
Bij een verkeerde ronding dient deze opnieuw door een vakman te worden aangebracht die hiervoor speciale apparatuur heeft.

Ik verlies veel snelheid in de bocht, hoe is dit te beperken?

Het verliezen van snelheid in de bocht kan meerdere oorzaken hebben, vaak in combinatie:

  • De rijder zit niet voldoende achterop;
  • Er wordt wel overgestapt (beentje over) maar hierbij wordt geen zijwaartse afzet gemaakt;
  • De romp wordt in of uit de bocht gedraaid, er mag geen draaiing (rotatie) van de schoudergordel ten opzichte van de bekkengordel plaatsvinden;
  • De ronding van de schaats is niet goed;
  • In sommige gevallen wordt de linkerschaats op de binnenkant ingezet en dit geeft enorme wringing.

De observatie, analyse en correctie van de trainer kan iemand helpen een snellere bocht te rijden.

Wanneer is het juiste moment om over te gaan op klapschaatsen?

Uitgaande van de situatie dat iemand op vaste conventionele schaatsen begint, is het belangrijk om een aantal facetten van een goede techniek te beheersen. Vooral het goed achterop zitten, met een bolle rug is een vereiste om de meerwaarde van de klapschaats uit te buiten.
De afzet met de gehele schaats, die alleen mogelijk is door achterop te zitten, brengt extra rendement op bij de klapschaats in combinatie met de afzet van de voorvoet.
Uiteraard spelen andere facetten een belangrijke rol, waaronder het overkomen en de schaats naar voren sturen.

Hoe kan ik rugpijn tijdens het schaatsen voorkomen of beperken?

Door lang in de schaatshouding te zitten, bijvoorbeeld tijdens een toertocht, zal er door belasting van de lage rug een pijnlijk gevoel ontstaan. Dit zal vooral bij minder getrainden het geval zijn. De optredende pijn is normaal en kan verdwijnen of verminderen door een paar keer de rug uit te strekken.