Beterlerenschaatsen.nl

Natuurijs

Waarom moet ik de schaatsen droogmaken na gebruik?

Het droogmaken van met name het metalen onderstel heeft een beschermende functie. Hoewel dit metaal beschermd is door verchroming of andere coating kan er roestvorming optreden. Zorg daarom voor een oude hand- of theedoek die goed vocht opneemt en maak de schaatsen droog na gebruik. Denk er bij het droogmaken van de schaatsen aan dat schaatsen erg scherp kunnen zijn!

Waarom moeten veters niet te lang zijn?

De meeste schaatsen -vaak noren- worden geleverd met te lange veters. Het nadeel hiervan is dat je te lange uiteinden overhoudt om te strikken. Vaak zie je dat men de veters een keer extra om de schoen aanbrengt. Dit is af te raden omdat er afknelling van de voet kan optreden. Hierdoor krijg je eerder koude voeten. Het is zinvoller de veters in te korten. Dit doe je door de veters in het midden door te knippen en vervolgens in te korten. Daarna leg je aan beide geknipte uiteinden een knoop en plaats je de veters in de schoenen. Het voordeel hiervan is dat je de verstevigde standaard uiteinden van de veters intact houdt.

Wat is tijdens het rijden van een tocht makkelijk te nuttigen?

Zorg voor voldoende vochtinname. Het is aan te raden bidons met een dorstlesser en voeding te gebruiken tijdens het schaatsen. Zorg wel voor de juiste temperatuur.  Neem vooral voeding die makkelijk te slikken is. Speciale sportvoeding is bij de verschillende sportwinkels verkrijgbaar. Zorg bovendien voor korte rustpauzes om afkoeling te voorkomen. Alcoholische dranken zijn af te raden.

Hoe kan ik zorgen dat ik op natuurijs zo min mogelijk val?

Schaatsen op natuurijs vergt meer behendigheid dan schaatsen op kunstijs. Dit komt door de kwaliteit van het ijs en dat er minder regels in acht worden genomen op het natuurijs. Hierbij enkele tips:

    • Zorg ervoor dat het voorste deel van de schaats wat meer wordt afgevlakt, zodat bij een oneffenheid de schaats er makkelijker overheen glijdt;
    • Blijf goed achterop zitten. Als er bijvoorbeeld zand op het ijs ligt, word je plotseling afgeremd, door achterop te blijven zitten val je niet voorover;
    • Rijden in een groep heeft als nadeel dat je minder goed scheuren etc. ziet;
    • Probeer zoveel mogelijk diagonaal over een scheur te schaatsen;
    • Zorg voor kleding waardoor je wendbaar bent;
    • Een getraind lichaam is er beter tegen opgewassen om valpartijen te voorkomen.

Moet ik de schaatsen speciaal prepareren voor rijden op natuurijs?

Dit is gewenst. Met name op natuurijs met zijn scheuren en oneffenheden botst de gebruikelijke schaats waarmee we op kunstijs rijden eerder abrupt met de punt van de schaats tegen oneffenheden. Door het voorste deel rond weg te slijpen voorkom je dat abrupte contact, omdat de schaats er gemakkelijk overheen loopt.

Als ik tijdens het rijden val, waarom moet ik dan schreeuwen?

Een goed bezocht trainingsuur of een publieksuur is altijd een combinatie van rijders die op snelheid rondjes rijden en rijders die rustig rijden aan de buitenkant van de baan. Als iemand valt, vooral in de bocht, is het gewenst dat degenen die valt hard schreeuwt om de rustige rijders te waarschuwen. Door de centrifugale kracht in de bocht breekt de boarding uiteindelijk de val.

Wat kan ik tegen blaren doen?

Blaren zijn meestal het gevolg van wrijving. Deze wrijving kan optreden bij onder andere het bewegen van de voet in de schoen of bij schoenen die qua pasvorm niet optimaal zijn.
Door een stukje sporttape over het aangedane gebied te plakken kun je klachten beperken. Daarnaast is het aan te bevelen te onderzoeken of de schaatsschoen ruwe oppervlakken heeft. Deze kunnen worden opgeheven door middel van een stukje plakband met gladde buitenkant.

Waarom moet ik de zijwaartse afzet maken terwijl ik naar voren beweeg?

Een schaatser die op snelheid is gekomen, heeft vaak een dergelijke snelheid dat een afzet naar achteren niet bijdraagt om de snelheid te onderhouden of te verhogen. Die afzet zijn we onder andere gewend tijdens het wandelen en het hardlopen.
Middels een zijwaartse afzet is de snelheid wel te onderhouden of te verhogen. Alleen vanuit stilstand, onder andere de start, wordt er kortdurend naar achteren afgezet om vervolgens steeds meer de zijwaartse afzet op te zoeken.